Budování našeho prostoru, hýčkání času pro nás

Dnes bych Vás chtěla provést tím, jak je důležité vybudovat si čas i prostor pro sebe, jako rituál, ještě před porodem. A ten si pak umět hýčkat ve chvilkách, kdy nám to miminko, partner, umožní. Mít zažité, co nám pomáhá, co nás rychle vysvobodí od únavy. Vědět, jak na sebe, jak se rychle zásobit novou energií, rozhýbat. Znát právě ten svůj princip, jak rychle a efektivně dobít baterky.

Když si už před porodem začneme budovat to své hnízdečko, svůj prostor, svůj čas, kdy jsme přítomné jen my, budeme pak do toho svého hnízdečka umět „přilétnout“ kdykoliv to bude potřeba. Pod pojmem hnízdečko si můžeme představit reálné hmatatelné místo – křeslo, podložku na zemi, koberec, postel, atd., ale také to může být místo v nás, v našem nitru, kam se tak vzdálíme, kdykoliv budeme chtít změnit naše rozpoložení, kde se můžeme zasnít.

V tom našem hnízdečku, ať už to bude křeslo, nebo naše nitro, můžeme načerpat lehkost – nádech, výdech, kdykoliv v něm zanechat vyčerpání a ne ideální rozpoložení – nádech, hluboký výdech ústy. Vyčerpání a únava, nebo jen nedostatek energie během dne asi pravděpodobně v období mateřství přijde. A možná i víckrát. Je to součást období soužití s miminkem, se zátěží po porodu.

Jsme sice plni dojmů a dojetí a lásky, ale tu a tam zkrátka budeme potřebovat „upgradovat“ naše síly. A to co nejrychleji 🙂

  • Vím, jak se zklidnit?

  • Mám své místečko, kde mě opravdu chvilku nikdo nevyruší?

  • Vím, co mně rychle dokáže zvednout náladu?

  • Mám nějaký vymezený čas, kdy vím téměř s jistotou, že si zalezu sama k sobě? Kdy se napojím na sebe, své potřeby?

Bylo by fajn, na tyto otázky hledat odpovědi už během těhotenství a navyknout si umět Vaše odpovědi uvádět do praxe. Ke konci těhotenství si ten svůj prostor a čas užívat klidně neomezeně, pokud nemáme ještě další děťátko. Ale uvědomovat si, že po porodu toho času na naše hnízdečko nebude tolik. Možná ano, miminko bude spát, ale někdy se probudí a bude Vás potřebovat a Vy poběžíte za ním „hnízdečko nehnízdečko“.

Je fajn vědět, jaké nástroje na rychlé zlepšení našeho rozpoložení můžeme využívat a neutápět se v našich dojmech, například v tom, že se nikdy nevyspím.

Chtěla bych Vám předat typy, kde a kdy Vaše „hnízdečko“ hledat. Před porodem, kdy je spoustu času, dělejte klidně všechno! 🙂 Po porodu, až budete s miminkem si vyberte daný čas a danou aktivitu, která Vás nejvíc bude naplňovat. A každý den to může být něco jiného. Ale je dobré vědět, jaké nástroje využívat. A samozřejmě si klidně vymyslete úplně jiné aktivity, vypište si je na papír a zkuste se jim pravidelně věnovat.

Po probuzení…

Ranní rituály, které nám ukáží přesně, co daný den chceme udělat, zažít, navedou nás ke svému nitru a k potřebám naší duše. Já osobně považuji ráno za zásadní okamžik dne, kdy si přesně určím pomocí mého dechu, co vlastně chci. A to, když si ráno uvědomím, už to pak samo plyne a přichází tak, jak se mně to během vědomého dechu promítlo. Samozřejmě s dětmi a povinnostmi se mohu vychýlit, něco se může přihodit, ale já jsem tak nějak zklidněná tou mojí ranní chvilkou.

  • Ranní sprcha – vybrat podle sebe teplá, vlažná, studená

  • káva na mé židli v kuchyni

  • přečtení si stránky v knize

  • sezení v křesle a koukání „do prázdna“

  • meditace na podložce, polštářku

  • aroma olejíček do dlaní, na záda, na trapézy

  • ranní protažení, lehčí jóga

  • jemný tanec pro těhotné

  • ……………………………..

Odpolední rituály na udržení sil 🙂

  • aroma terapie – jen tak přičichnout 🙂

  • pití čaj na Vašem oblíbeném místě

  • kniha, časopis (i jedna stránka bude stačit na změnění myšlenek)

  • dobré jídlo

  • procházka o samotě, taková meditace za chůze, utřídění myšlenek, očištění

  • procházka s někým blízkým

  • poslouchání hudby

  • ……………………………..

Vaše večery

Večerní rituály uvádím už době po porodu, s miminkem. Večer i v těhotenství jsme stejně většinou před spaním naladěné na miminko, na náš společný klid, na partnera.

  • Večerní sprcha – ideálně ještě v dobu, kdy je miminko spokojené a je s ním partner a Vy máte čas na klidnou sprchu, olejíčky a péči o sebe po porodu, ale i v dalších obdobích.

  • Popovídání s partnerem, společný film.

  • Ležení u miminka, poslouchání hudby a pokud nám to miminko umožní tak brzký spánek. Abyste načerpaly síly do dalšího probuzení.

  • ……………………………………………………………………………………………….

Všechno toto mám osvojené, tyto činnosti mě naplňují, vyhovují a vždycky mě „nakopnou“. Vím, do jakých zdrojů sáhnout a jak je rychle využít ke změně rozpoložení kdykoliv během dne. Ale vše se mně utřídilo až když moje Amálka byla trochu větší. A kéž bych si to v sobě nastavila už před porodem a uměla se sebou lépe naložit, respektive s únavou, s frustrací z čehokoliv a nebo jen s pocitem, že už nikdy nebudu mít na nic čas. Protože to NENÍ PRAVDA!

Místo toho, abych si hned najela na to, co mně dělá dobře, chodila jsem po bytě jako bludná duše a ztěžovala si. A to jsem si myslela, jaký jsem jogín. Zkrátka jsem tu nebyla jen já, ale i Amálka a já se musela naučit vyhovět i jí, ne jen mně. To je zásadní změna a tajemství celého šestinedělí a prvního roku miminka. Nemyslet jen na sebe, respektive nemyslet jen na sebe celý den od rána do večera. Po chvilkách ano a ty chvilky vyplnit aktivitami, které nám dobijí baterky.

Kalendář zaměřený na období konce těhotenství Vám může pomoci navést Vás k Vašim potřebám, k Vašemu nitru a po porodu už jenom automaticky „sáhnete“ do svých tajných zdrojů sil, do svých naučených rituálů.

Petra Musilová
Jsem instruktorkou jógy pro děti a dospělé. Pomáhám maminkám najít zdroj energie, síly a psychické pohody pro sebe, svoje děti a celou rodinu. Ukazuji rodinám cestu, jak vnést do společného života lehkost skrze jógu, jógové příběhy. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.